Zar Aleksander den 3. med hans kone den danske Maria Fedorovna (Dagmar) og deres familie.
|
Jødehadet blev nærmest betragtet som en national pligt i
zarens Rusland. Når to officerer mødtes smækkede de hælene sammen gjorde honnør
og den ene udbrød: ” Boje Tsaria Khranee” (Gud velsigne zaren) og modparten
svarede og ”bey Jidoff!” (og dræb jøderne). Armenier, tatarer og finner blev
også forfulgt, men jøderne indtog en særstilling på dette område. Årsagen skal
findes i den ortodokse kirkes indgroede antisemitisme, som kirken åbenlyst
indoktrinerede sine medlemmer med gennem fantastiske historier om jøderne godt
gødet med overtro og almindelig fordummelse. Mange af kirkens såkaldte hellige
fædre havde gennem århundreder bidraget med deres specielle fjendebilleder om
det jødiske folk og efterhånden voksede denne kvalmende fjendtlighed til et arsenal
af had og umenneskelig ondskab. Et uudtømmeligt reservoir som ikke alene kirken
betjente sig af, men også kejserdømmet og hermed hæren og embedsmændene.
”Den Sorte Zar” Pobjedonostsev (1827-1907)
Overprokurator for den hellige synode, Konstantin
Pobjedonostsev, med øgenavnet ”Den Sorte Zar” var på evig krigsfod med enhver
form for oplysning. Man sagde om ham, at han var den mest reaktionære person i
hele det russiske imperium. Inden han var nået helt til tops som overprokurator
for den hellige synode, havde Pobjedonostsev været lærer for den kommende zar Aleksander
den 3. Efter Aleksanders tronbestigelse arbejdede de to mænd tæt sammen.
Aleksander havde gennem sin ungdom sværmet for den slavofile bevægelse, som hævdede
doktrinen om de slaviske folks overlegenhed. Efter han var blevet kejser
deklarerede han et nyt slogan ”Rusland for russere” (i vores tid har
forfatteren Aleksander Solzjenitsyn gjort sig til talsmand for dette slogan i
flere af sine antisemitiske bøger). Kejser Aleksander den 3. og Pobjedonostsev
lagde hovederne sammen og udpønsede en strategi, som gjorde Rusland til
verdenshistoriens mest bestialske antisemitiske land. Senere kun overgået af
Hitlers Nazi-Tyskland som i mangt og meget efterlignede den russiske zars metoder
og strategier for jødeforfølgelser.
V. Serovs potræt af Konstantin Pobjedonostsev |
Aleksander den 3.
Jødeforfølgelser.
Kejser Aleksander den 3. og Pobjedonostsev strategi var ligeså
enkel som den var modbydelig. En tredjedel jøder skulle dræbes, en tredjedel
tvinges i landflygtighed og en tredjedel assimileres. Kirken og staten gik
sammen om den nødvendige propaganda og diverse hadekampagner, som gik forud for
de egentlige korporlige forfølgelser. Pogromer brød frem alle vegne og
myrderierne på jøder kunne tælles i tusinder. I forbindelse med jødepogromerne
konfiskerede man al jødisk ejendom, så zarens embedsmænd havde rigeligt at
bestille. Propagandaen informerede befolkningen om en international jødisk
sammensværgelse, som pønsede på at vælte Zar Aleksander af tronen. Om zaren
selv troede på dette fupnummer står hen i det uvisse, han tilhørte en
samfundsklasse, som var mere styret at overtro end fornuft - så måske ja. En
del af jødeforfølgelserne udmøntedes i de såkaldte ”maj love”. For at forstå
det fulde omfang af disse love skal vi gå lidt tilbage i historien. Under Katharina
den Stores regering (1762- 1796) blev der vedtaget en lov som begrænsede jødisk
bosættelse til den vestlige og sydlige del af riget. Dette område blev kaldt
”grænsen for permanent jødisk bosættelse” populært kaldet ”grænsen”. Under
Aleksander den 2. blev denne restriktion delvis blødt op, således at et begrænset
antal jøder kunne bo i de forskellige dele af riget. Aleksander den 3.’s maj
love forbød jøder med få undtagelser at forlade området indenfor ”grænsen”. I
det hele taget fandtes der over 300 anti-jødiske love i Zarernes Rusland.
Undertrykkelsen og forfølgelsen af jøderne blev en ubærlig
byrde i Zarens Rusland.
|
Jøder måtte ikke indtage administrative poster. De måtte ikke
være jurister eller landejere. Der måtte ikke trykkes bøger på hebraisk og alle
jødiske skoler skulle lukkes. Ingen jøde kunne gifte sig med en kristen uden
først at konvertere til kristendommen og kun en meget lille gruppe jøder kunne
komme ind på universiteterne. Efter vedtagelsen af disse love og med de
tiltagende pogromer forlod omkring 225.000 jøder Rusland og slog sig ned i Europa
og USA. Zar Aleksander var meget velfornøjet med resultatet og som han sagde:
”lad jøde-smovserne tage deres gift med sig”. Som bekendt var Aleksander den 3.
gift med den danske prinsesse Dagmar, kong Christian den 9. datter som i
Rusland fik navnet Maria Feodorovna.
Spørgsmålet melder sig naturligt om hun delte sin mands rabiate holdninger
eller om hun som Hitlers livsledsagerinde Eva Braun bare var for dum til rigtig
at blive anklaget i meddelagtighed i mord på sagesløse. Svaret må blive både
og! Skal man tro samtidige som kendte hende brillerede hun ikke ligefrem på
intelligensens top ti. Statssekretæren Polovsov beskrev hende i sin dagbog
således: ”Hvilken dum, ubegavet kvinde”. At hun delte sin mand og søns (zar
Nikolaj den 2.) antisemitisme må man gå ud fra, idet hun aldrig gav udtryk for
det modsatte f.eks. skrev Nikolaj den 2. til hende i 1905, at han delte folkets
had til jøderne og forstod pogromerne. I hendes svar til sønnen var der ingen
indvendinger imod dette kyniske synspunkt.
I 1892 forjagede zarens bror Storfyrste Sergej Alexandrovitj mere
end 20 tusinde jødiske håndværkere og småhandlende fra Moskva. Harold Frederic
som var øjenvidne til disse grusomheder skriver (Harold Frederic: ”The New
Exodus”): ”Mange af disse ulykkelige mennesker blev lænket sammen med kriminelle
og eskorteret af kosakker. Nogle få lykkedes det at bestikke sig ud i friheden,
resten blev sejlet af floderne til ”grænsen” (den jødiske bosættelse)” (Storfyrste
Sergej Alexandrovitj var også ansvarlig for Khodynka katastrofen se denne blok:
http://kilaasi.blogspot.dk/2013/07/zarens-rusland-khodynka-katastrofen.html).
Da Zar Aleksander den 3. fik rapporten om denne jøde udrensning
skrev han ude i margen til rapporten: ”Vi må aldrig glemme, at det var jøderne
der korsfæstede vores herre og udgød hans dyrebare blod”. Samme zar Aleksander
er i Danmark hædret med et portræt ophængt i Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg
Slot.
Efter en pogrom.
|
Hitlers antisemitiske forløber Aleksander den 3.
|
Aleksander den 3. var gennem sit ægteskab knyttet til det
danske kongehus. Her ses han ved grev Bernstorffs slot i Charlottenlund.
|
De retfærdige i Sodoma
Heldigvis fandtes der også ordentlige mennesker i Zarernes
Rusland, især blandt arbejder og intelligentsiaen (forfattere, kunstnere,
studenter og personer med højere uddannelser kaldes i Rusland under et intelligentsiaen).
Med bønderne var det så som så, men der fandtes også blandt dem anstændige
mennesker som gik imod rigets officielle jøde politik. Man skal huske, at
analfabetismen var stor i Zarernes Rusland og overtroen hærgede blandt
menigmand og adelen med. Sådanne mennesker var lette ofre for kirkens og
Zarernes hadekampagner mod jøderne. En af dem, som skammede sig over sit lands
behandling af jøderne, var forfatteren Maxim Gorki og han var overordentlig
virksom, når det gjaldt om at skrive imod jøde-pogromerne. Gorki blev en svoren
fjende af antisemitismen, da han som ung var vidne til en jøde pogrom i Nizhny
Novgorod. Episoden har han skrevet om i sit essay ”Pogrom”, der imidlertid
først blev publiceret i 1901 i bogen ”Hjælp de jødiske ofre for hungersnøden”. Allerede
i juli 1896 skrev Gorki sammen med nogle andre prominente intellektuelle en
artikel i ”Odessa Nyheder”, som på det skarpeste fordømte jøde forfølgelser og
pogromer. Højrepressen dømte dem derefter som forræder imod det russiske folk. Gorki
skrev: ”Af alle de folkeslag som findes indenfor kejserdømmet står jøderne os
nærmest, fordi de har bidraget til Ruslands udvikling gennem deres arbejde”.
Kishinev pogrom - en af de mest berygtede jøde pogromer i det
russiske imperium, fandt sted i forståelse med myndighederne i april 1903 i
hovedstaden i Bessarabien, Kishinev (nu hovedstad i Moldova). Kishinev pogromen anrettede et stort
ramaskrig i Rusland, Europa og Amerika. Et udvalg blev nedsat til at hjælpe
ofrene og det lykkedes at indsamle omkring en million rubler. Den kendte
bassanger F. Sjaljapin gav støtte koncerter for indsamlingen. Forfatteren Vladimir
Korolenko fordømte pogromen i bogen ”Hus nummer 13”. Ligesom Leo Tolstoj
udstedte en erklæring, hvori han fordømte uromagerne og udtrykte sympati med
ofrene. I nyere tid har antisemitten Solzjenitsyn i sin bog " To Hundrede
År Sammen " kommenteret Kishinev pogromen, men forstås ikke på samme
fordømmende måde som Korolenko og Tolstoj. Myten om jødernes brug af kristent
blod til bagning af deres påskebrød er ligeså hårdnakket som den er naiv. Selv
i dag er der ortodokse kristne, der i ramme alvor tror på denne historie. I
zarens Rusland kostede denne myte mange menneskeliv samt smadrede skæbner.
Berømt er historien om Mendel Bejlis, der blev anklaget for rituelt mord og
brugen af kristen blod til påske højtiden, men senere frifundet i 1913 efter
flere års fængsel og tortur. Frifindelsen skyldtes bl.a. et stort pres fra
udlandet på den zaristiske regering. Bernard Malamud’s berømte roman ”Altmuligmanden”
bygger på denne virkelige hændelse, men som Malamud gør opmærksom på, så er
hovedpersonen i hans bog ikke identisk med virkelighedens Mendel Bejlis. John
Michael Frankenheimer lavede en spillefilm over Malamud’s bog som på dansk kom
til at hedde ”Jøden fra Kiev”.
Ofre for Kishinev pogromen.
|
Ofre for Kishinev pogromen.
|
Dengang og senere hen
Siden Zar Ruslands jøde-pogromer har der været en anden
verdenskrig, hvor ligbunkerne var endnu højere og gasovnene arbejde dag og nat.
Det minimerer imidlertid ikke grusomhederne under zaren og hans regime.
Grusomhederne og de menneskelige lidelser kan man ikke gradbøje. Jeg tror, de
fleste der ser billederne af de martrede barnelig fra de russiske pogromer
gribes at rædsel og dyb medynk også i dag. Ligesom tiden ikke fjerner foragten for Zar
familien, storfyrsterne og de ansvarlige ledere inden for den russiske kirke,
der førte an i denne groteske forfølgelse af deres medmennesker. Hvor var den
kristne kærlighed henne hos disse mennesker? Jøderne kunne i det lange løb ikke
bare være passive ofre i en omfattende dødsspiral. Mellem 29. august og 1. september
1903 var en pogrom i Gomel, hvor der for første gang var et aktivt jødisk
selvforsvar. Det blev almindeligt med jødiske vagtværn, hvor noget sådan var
muligt. Som regel var det de politisk aktive som også forstod at danne
vagtværn.
Efter en jødepogrom i Odessa sørger man over de dræbte fra
det jødiske vagtværn.
|
Revolutionen og
Borgerkrigen.
Man hører ofte, at de hvide og de røde var lige gode om
terroren under borgerkrigen. Hvad angår jøde pogromer passer dette udsagn
aldeles ikke. Faktisk tror jeg at sådanne udsagn er bestemt til at nivellere de
hvides grusomheder. De hvide var jo under stærk indflydelse af kirken, Zaren og
den slavofile tro på dem selv som udvalgte overmennesker. Ligesom de var i pagt
med ”De sorte hundrede”, et zaristisk antijødisk forbund. For at sige det kort, så var der dødsstraf for
jødepogromer i den røde hær. Dermed ikke være sagt, at der ikke var brodne kar
også der, som Isaac Babel anskueliggør i novellen ”Gedali”. Gedali beklager sig
over, at nogen vil skyde ham, fordi de er kontrarevolutionære og andre fordi de
er revolutionære.
De hvides jøde-pogromer var desuagtet omfattende og rædselsvækkende
Petljuras, Kolchaks, Denikins og
Wrangels kontrarevolutionære arméer fór hærgende frem under råbet: ”Jøderne er bolsjevikker
– bolsjevikkerne er jøder”. Alene i Ukraine blev 100.000 til 150.000 jøder
massakreret især af Petljuras og Denikins mænd. Antisemitismen var intens i
alle de områder som var besat af anti-bolsjevikker, bl.a. fordi man gav jøderne
skylden for revolutionen som sådan. I 1919 i Podolia sluttede en 2000 mand stærk
jødisk milits sig til de røde og angreb den ukrainske hær. Som hævn nedslagtede
Petljura’s mænd samtlige jøder (børn, gamle, kvinder og mænd) i den by, de
mente de jødiske militsfolk kom fra. I roman biografien ”Stålet Blev Hærdet”
beskriver Nikolaj Ostrovskij en jøde-pogrom begået af Petljura og hans hær i
Ukraine. Jeg har aldrig læst noget mere rædselsfuldt, afstumpet og kynisk.
Heldigvis var der også modige ukrainske arbejdere, som gemte deres jødiske
landsmænd for bødlerne. Uden denne omstændighed ville man miste respekten for menneskene
efter endt læsning af disse chokerende beretninger.
Efter Nederlaget –
ondskaben spredes i verden
Efter nederlaget til den røde hær spredtes de Zar tro
russiske emigranter ud over verden. Sammen med dem spredtes den særlige udgave
af antisemitismen som de stod for. Historierne om Zions vise protokoller fulgte
med emigranterne. Disse modbydelige løgnehistorier om en jødisk
verdenssammensværgelse vandt genklang i hjertet på mange europæere og
amerikanere. Smædeskriftet Zions vises protokoller var en omskrivning af et
fransk satirisk skrift, hvori Napoleon 3. beskyldtes for at stræbe efter
verdensherredømmet. Hvem som forfattede dette smædeskrift er noget uklart, men
der er ingen tvivl om, at man skal lede i kredsen omkring storfyrste Felix Jussupov
(Rasputins morder), idet denne i sine erindringer fortæller, at det var nogle
af hans bekendte som ”fandt” protokollerne.
Fascismen i Italien og Spanien samt nazismen i Tyskland
tiltrak mange Zar tro russiske emigranter. Flere meldte sig til Francos hær og
jo nærmere vi kommer 40´ne jo mere opsluges ”de hvide” i diverse nazi og
fascist regimer. Endelig ved angrebet på Sovjetunionen er ”hvide russere” og
nazismen totalt sammensmeltet. En del borgere i Sovjetunionen hilste invasionen
velkommen netop på grund af nazismens stærke element af antisemitisme. Blandt
disse landsforrædere var en hel del af kirkens folk især i Ukraine, hvor kirken
officielt samarbejdede med nazisterne til alles store tilfredshed. Medens den
ukrainske ortodokse kirke gned skulder med besættelsesmagten myrdede samme
besættelsesmagt hundrede tusinder jøder og kommunister ved Babi Jar. Nazismen
lånte mange træk fra de hviderussiske emigrantkredse. Antisemitismen og troen
på sig selv som en udvalgt og andre overlegen nation (slavofile). Nu var
rollerne bare ombyttet. I den nazistiske udgave af national overlegenhed var de
slaviske folkeslag undermennesker og bestemt til tilintetgørelse.
PS: Jeg anvender begrebet ”hvide russere” således som det
blev brugt under borgerkrigen, nemlig som betegnelse på de russere som kæmpede
for at genoprette Zar vældet. Denne kategori har intet med folk som kommer fra
Hviderusland at gøre.
Lad ”Internationale”
klinge stærkt,
når endelig, for evigt vi begraver
Den sidste jødehader på vor jord.
Jeg ejer i mit legeme intet jødisk blod,
Men hader antisemitismen bittert
Og uforsonligt
som en jøde
må.
Og netop derfor
Er jeg ægte
russer!
(Fra digtet Babi Jar af Jevgenij Jevtusjenko)
En meget interessant OG skræmmende artikel. 👍Men hvor er det dog ærgerligt, at man ikke fik foretaget korrekturlæsning, inden artiklen kom på nettet.
SvarSlet