|
P.D. Ouspensky |
Kaniner og mennesker har måske ikke
så meget tilfælles, og alligevel kan jeg takke en kanin for min formidable
opfindelse: ”Kanin Katapulten”. Et instrument som kan sende en kanin over i den
berømte fjerde dimension. Når jeg taler om en kanin, er det selvfølgelig Mulle,
som er kendt vidt og bredt af alle vores bekendte og flere til. Og når jeg
taler om den fjerde dimension, så tænker jeg med samme selvfølge på den
russiske teosof P.D. Ouspenskys tanker og filosofiske værker om tilstedeværelsen
af en fjerde dimension. Jo vist åd Mulle vores roser, og ja det er sandt, at
hun gravede de hollandske tulipanløg op, som vi fik i gave af vores hollandske
ven. Alt det er sandt nok. Folk siger ”hvorfor finder I jer i det?”. Det skal
jeg svare på med det samme. Fordi det morer os at se Mulles mange narrestreger,
som vi tillægger menneskelige karakter egenskaber og på denne måde får vi mere
morskab ud af dem. Alt i alt er summen af fornøjelige stunder sammen med Mulle
større end de ærgrelser vi havde pga. nogle rosenbuske og et par tulipanløg.
Hvad angår P.D. Ouspensky så nøjes han ikke med at påvise den fjerde dimension,
han mente også, at menneskets bevidsthed kunne sammensmelte med denne dimension
i en kosmisk enhed. Den slags tanker brugte han mange år af sit liv på, indtil
han mistede troen på det fantastiske, og fornuftigvis gik over til vodkaflasken
i stedet. I mellemtiden havde nogle flippede malere taget ideen om den fjerde
dimension op, heriblandt suprematismens fader Kasimir Malevitjs. Malevitjs virkeliggjorde
på lærredet, hvad Ouspensky drømte om, når han hang ud med tidens okkulte og
snurrige personligheder.
|
Kasimir Malevitjs - Selvportræt |
Det var kort, hvad jeg på skrømt vidste om disse ting,
da Mulle Kanin blev ramt af en mystisk lammelse i det ene bagben. For at forstå
ulykkens hele omfang er det nødvendigt, at forstå hvad det betyder for en kanin
at hoppe. Ligesom det er vigtigt at vide, hvad kaninens bagben betyder for, at
den overhovedet kan hoppe. At hoppe er for en kanin på en gang ånd og sjæl samt
overjeg og økonomisk base for at overleve som art. Samtidig skal man ikke
undervurdere det kosmetiske moment, idet kaninen får den nødvendige manicure
når den hopper. Kaninens bagben er en sindig konstruktion, som er lidt i slægt
med Mesozoikums flyveøglers vingekonstruktion. Alt det siger jeg uden at hævde,
at Mulle på nogen måde var i slægt med øglerne! Jeg forsøger bare at præcisere,
hvor sindrig en konstruktion Mulles bagben var, og at jeg måtte komme op med
noget virkeligt eventyrligt for at erstatte den tabte hoppe evne. Jeg sled i
måneder og dage med mine beskedne opfindelser. I mellemtiden sad Mulle med et
skævt kanin grin, og lod mig gøre og lade som det passede mig. Som tiden gik og
sommeren gik på held, havde den fået sin hoppe evne tilbage, og en aften hvor
jeg sad og puslede med min opfindelse og lyttede til The Doors, lød der et
allerhelvedes spektakel ude i baghaven. Det var Mulle, der var hoppet over den
kanin spærring som på sigt skulle sikre vores roser for fremtiden. Mulle sprang
lige i det øjeblik Jim Morrison råbte ud af højtaleren ”Break on through to the
other side” og ved et tilfælde faldt mit rastløse blik på Ouspensky bog ”Tertium
Organum” og i et splitsekund indså jeg muligheden for at sende Mulle Kanin ud
gennem den fjerde dimension i en kanin katapult. Hvis nogen kunne gennemføre
dette forehavende så måtte det være en kanin. Ingen anden havde så kraftige
bagben i forhold til sin kropsvægt. Jeg havde jo i forvejen puslet med en
opfindelse, der kunne give Mulle muligheden for at hoppe tilbage, der skulle
bare pilles lidt ved fjedre systemet og justeres en smule på tidsdimensionen,
og vi ville have den perfekte katapult til århundredes eksperiment. Når
katapulten blev udløst af Mulles egne spark, og derved forenede kaninens unikke
og naturgivne hoppe evne med videnskabens burleske spidsfindigheder ville der
opstå et kosmisk hul, hvor Mulle så let som ingenting ville smutte igennem til
den anden side. Jeg behøvede ikke at forberede Mulle psykisk på dens kosmiske
rejse, for kaniner er fra barnsben vand til udfordringer, og deres vandrelyst
er stor, som også dokumenteredes i romanen ”Kaninbjerget”.
|
Mulle i sneen
En forvarsel om hvidt som forvandlings farven
|
Skæbnen ville, at Mulles store exit
fandt sted her i Helsingør på en torsdag. Torsdagen er et helvede for dyr og
mennesker her i byen, fordi de spiller øl-jazz på torvet. Det kan høres over
hele byen og der er ingen steder, hvor man kan undslippe, undtagen hvis man let
og elegant kunne smutte over i en anden dimension. Jeg anbragte Mulle i
katapulten og stak den et par tørrede bananskiver, dens yndlings slik. Mulle
ventede tålmodigt medens jeg satte The Doors på (Break on through to the other
side) og åbnede Tertium Organum, medens jeg som en anden troldmand messede af
teksten. I det samme satte Mulle af og braget kunne høres helt ovre i
Helsingborg. Folk stoppede op på torvet og så forundrede på hinanden. En mor
lille rystede på de grå lokker: ”Det er fandeme blevet for meget med det
øl-jazz, derovre i Helsingør” brummede hun og rokkede videre med gangstativet.
Her i haven var der mærkeligt stille, som der altid er efter store
begivenheder. Katapulten lå smadret i millioner af småstykker og det eneste,
der var at se, var aftrykket i havegangen efter et par gigantiske kaninpoter.
Kosmos havde krævet sin tribut på jorden, og i himmelen herskede fuldstændig
fred. Jeg gik andagtsfuldt som i en højtidelig kirke ind og satte Bert Jansch:
” Rabbit Run” på musikdåsen – det næste jeg husker, er Miriam som står i solens
stråler og siger ”jeg har købt gulerødder til kaninen, hvor er den”? Hvor var
hun dog smuk Miriam i dette øjeblik, hvor det stod lysende klart, at jeg måtte
efterlade hende her på dødens dunkle klode. ”Lav noget med gulerødder til
aftensmaden”, fremstammede jeg.
|
Tertium Organum |
|
Hvor var
hun dog smuk Miriam i dette øjeblik |
Efterspil i Moskva.
I sommer så jeg for første gang
Kasimir Malevitjs maleri ” Suprematistisk Maleri” på det Nye Tretyakov Gallery
for moderne russisk kunst. Billedet er også blevet kaldt ”Hvidt i Hvidt” og
motivet fremstiller kunstnerens forestilling om det øjeblik, hvor et legeme går
over i den fjerde dimension. Medens jeg stod som fortryllet og beundrede de
hvide geometriske figurer der gled over i hinanden, syntes jeg, at jeg kunne
skimte konturerne af en kanin med hængeører. Det var kun et kort sekund, så
sparkede den voldsomt ud med de stærke bagben og synet forsvandt. På vej
tilbage til Danmark i flyvemaskinen var jeg mere end nogensinde opsat på at
gøre min opfindelse færdig, så den også kunne kaste mennesker gennem den tredje
dimension, og ind i den fjerde. Udadtil lignede katapulten en havestol, og det
ville være alt, hvad der måtte være tilbage, når jeg sendte mig selv af sted.
Vi spændte sikkerhedsselerne og gjorde klar til landing i Kastrup. Jeg kunne
knapt vente med at komme hjem til Helsingør og hjem til min opfindelse. Jeg
glædede mig til at blive forenet med Mulle Kanin; Kasimir Malevitj, P.O.
Ouspensky og hvem der ellers måtte opholde sig i den fjerde dimension.
|
Supramatistisk maleri eller Hvidt i Hvidt af Kasimir Malevitjs | | |
|
|
Break on through to the other
side |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar